Habitualment, quan un mestre
d'educació artística arriba nou a un
centre, es troba que en plàstica i en música, matèries que conformen l'educació
artística en primària, tenen uns bonics llibres que el seu antecessor, amb molt bona intenció, va triar per a la major
comoditat del nou docent a l'hora de realitzar el seu treball.

Per tant, cada vegada que entra a
una classe, el docent es veu en l'obligació de traure els llibres i fer almenys
una fitxa del llibre i una altra del quadernet, perquè a final de curs arribe
acabat. Si a açò li sumes que l'àrea d'artística només té dos hores setmanals,
una per a música i una altra per a plàstica, la majoria de dies estàs fent
fitxes, i el temps per fer altres activitats com la dansa, el cant, els
instruments, l'aprenentatge audiovisual, manualitats, desenvolupament de
destreses plàstiques, intercanvi d'opinions, l'experimentació amb
materials...queda molt escàs.
I és que, estem massa acostumats a
incorporar els llibres a estes matèries, quan en realitat no cal, ja que són
matèries que han de ser vivencials, partint dels coneixements previs de
l'alumnat i sobretot, amb activitats lúdiques que facen l'aprenentatge amé i
divertit. Però, de quines vivències partim si ja imposem uns llibres, aliens
totalment als experiències dels alumnes, al seu entorn, als seus gustos....?
Així, ocorre que ens trobem un alumnat
avorrit, desmotivat, que ha perdut l'interés per aquesta àrea que normalment és
de les que més solen agradar.
Els alumnes estan acostumats a
treballar intensament, a base de fitxes, quadernets i llibretes en la majoria
d'àrees: llengua, matemàtiques, coneixement del medi... Si arribem nosaltres a
donar música o plàstica i continuem amb esta dinàmica, fent fitxes i més fitxes
per a dibuixar i pintar, l'alumnat es desmotiva, perd interés i l'aprenentatge
es convertix en tediós i avorrit.
Des del meu punt de vista, s'ha de
canviar la metodologia emprada a l'hora de donar aquesta àrea, i per a això
tenim un gran aliat, “Les Noves Tecnologies”. Gràcies al desenvolupament de les
noves tecnologia i internet, podem trobar una infinita varietat de materials,
idees, recursos que podem utilitzar en les nostres classes, tant en música com
en plàstica. Són molts els docents i els centres que compten les seues
experiències en internet i de tot hi ha quelcom que et pot guiar en la teua
pràctica docent.
Les pissarres digitals, a més, ens ajuden molt a millorar i aprofitar el
temps. Amb elles podem incorporar una gran varietat de material audiovisual a
les nostres classes, i açò ens ajudarà a adquirir un aprenentatge més
significatiu en el nostre alumnat.
En internet podem
trobar moltes coses, des de cançons, fitxes, vídeos, power point, informació,
sofwtwares educatius, manualitats, material audiovisual, dibuixos... Tot el
necessari per a programar estes àrees de manera que l'aprenentatge es realitze
de manera mes lúdica, significativa i amena.
Però per això necessitem a un professorat motivat
disposat a canviar, a millorar i a donar un poc més del seu temps per a
preparar els nous materials. Això sí, confluirà en un aprenentatge millor, més
significatiu i de millor qualitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario