sábado, 12 de marzo de 2016

Article d'opinió. Per una educació artística sense llibres en Primària

            Habitualment, quan un mestre d'educació artística  arriba nou a un centre, es troba que en plàstica i en música, matèries que conformen l'educació artística en primària, tenen uns bonics llibres que el seu antecessor, amb  molt bona intenció, va triar per a la major comoditat del nou docent a l'hora de realitzar el seu treball.
            Així, el docent,  es veu en l'obligació de realitzar-los, perquè en cas contrari, els pares es queixarien per haver comprat llibres innecessaris.
            Per tant, cada vegada que entra a una classe, el docent es veu en l'obligació de traure els llibres i fer almenys una fitxa del llibre i una altra del quadernet, perquè a final de curs arribe acabat. Si a açò li sumes que l'àrea d'artística només té dos hores setmanals, una per a música i una altra per a plàstica, la majoria de dies estàs fent fitxes, i el temps per fer altres activitats com la dansa, el cant, els instruments, l'aprenentatge audiovisual, manualitats, desenvolupament de destreses plàstiques, intercanvi d'opinions, l'experimentació amb materials...queda molt escàs.

            I és que, estem massa acostumats a incorporar els llibres a estes matèries, quan en realitat no cal, ja que són matèries que han de ser vivencials, partint dels coneixements previs de l'alumnat i sobretot, amb activitats lúdiques que facen l'aprenentatge amé i divertit. Però, de quines vivències partim si ja imposem uns llibres, aliens totalment als experiències dels alumnes, al seu entorn, als seus gustos....? Així,  ocorre que ens trobem un alumnat avorrit, desmotivat, que ha perdut l'interés per aquesta àrea que normalment és de les que més solen agradar.

            Els alumnes estan acostumats a treballar intensament, a base de fitxes, quadernets i llibretes en la majoria d'àrees: llengua, matemàtiques, coneixement del medi... Si arribem nosaltres a donar música o plàstica i continuem amb esta dinàmica, fent fitxes i més fitxes per a dibuixar i pintar, l'alumnat es desmotiva, perd interés i l'aprenentatge es convertix en tediós i avorrit.

            Des del meu punt de vista, s'ha de canviar la metodologia emprada a l'hora de donar aquesta àrea, i per a això tenim un gran aliat, “Les Noves Tecnologies”. Gràcies al desenvolupament de les noves tecnologia i internet, podem trobar una infinita varietat de materials, idees, recursos que podem utilitzar en les nostres classes, tant en música com en plàstica. Són molts els docents i els centres que compten les seues experiències en internet i de tot hi ha quelcom que et pot guiar en la teua pràctica docent.
            Les pissarres digitals, a més,  ens ajuden molt a millorar i aprofitar el temps. Amb elles podem incorporar una gran varietat de material audiovisual a les nostres classes, i açò ens ajudarà a adquirir un aprenentatge més significatiu en el nostre alumnat.
En internet podem trobar moltes coses, des de cançons, fitxes, vídeos, power point, informació, sofwtwares educatius, manualitats, material audiovisual, dibuixos... Tot el necessari per a programar estes àrees de manera que l'aprenentatge es realitze de manera mes lúdica, significativa i amena.

            Però per  això necessitem a un professorat motivat disposat a canviar, a millorar i a donar un poc més del seu temps per a preparar els nous materials. Això sí, confluirà en un aprenentatge millor, més significatiu i de millor qualitat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario