martes, 15 de marzo de 2016

Racons en primària, per què no?

            En el pas de l'etapa d'Educació Infantil a Educació Primària canvien per al xiquet i la xiqueta molts aspectes, entre ells, l'organització del treball i de l'espai. Per què no podem treballar per racons en Educació Primària? D'eixa forma podríem aprofitar el valor educatiu d'aquest enfocament i evitar la ruptura que es produïx en el canvi d'etapa.
            Els racons són espais organitzats dins de l'aula, que ha de ser polivalents i basat en el treball que el propi xiquet gestiona i organitza. Es realitzen en espais delimitats on els xiquets i xiquetes exercixen activitats lúdiques, realitzen xicotetes investigacions i establixen relacions interactives.

En un aula d'Educació Primària, el Treball per racons, ens permet:

• Donar a l'alumnat la possibilitat de triar el seu propi treball, parella o grup per a realitzar-ho i organitzar-se de forma autònoma (temporalització, ús de materials, elecció de recursos, autoavaluació).
• Atendre a la diversitat del grup, mentres uns treballen en racons de forma més autònoma, altres es beneficien de l'atenció directa i ajuda del docent.
• Donar eixida a les necessitats manipulació, tanteig i interessos de cada un dels alumnes, perquè en els diferents racons poden treballar, no sols allò que s'ha acordat en assemblea o pla de treball de classe per a la quinzena o el mes, sinó que poden dur a terme les activitats i investigacions triades lliurement i ressenyades en el seu pla de treball personal.
 • Respectar els ritmes d'aprenentatge de cada un dels alumnes i les seues necessitats educatives, oferint activitats obertes i amb dificultat progressiva.
 • Afavorir l'aprenentatge entre iguals, el descobrir i compartir les pròpies estratègies d'aprenentatge i potenciar el treball cooperatiu.

Quins racons podem tindre en Primària?

            En els primers cursos, encara poden persistir alguns dels racons que s'han treballat en l'etapa d'Ed. Infantil, com el de la caseta, la vendeta, de jocs, pintura, construcció, etc. junt amb uns altres de nous com els de lectura i càlcul. Però a partir del segon Cicle, altres racons cobraran protagonisme, com els d'Investigació, Invents, Jocs matemàtics, Espai (Geometria i topologia), Manualitats, Biblioteca d'aula, Informàtica o ciber- racó, Creativitat, etc.

Racó de l'expressió plàstica

            Aquest espai ha d'oferir als xiquets/es tots els materials transformables a partir de la manipulació. El més important d'aquest racó és potenciar al màxim la creativitat i l'expressió lliure del xiquet/a, el qual anirà descobrint a través dels materials que li oferim així com a través de les distintes situacions d'aprenentatge, com es poden expressar des d'una altra perspectiva, i crearà així els seus propis codis d'imatges. Resulta molt important anar oferint una gran varietat d'utensilis i de suports, així com renovar i cuidar el material.
             És aconsellable que el racó se situe en un espai lluminós i si és possible prop de l'aigua, de manera que tant el sòl com les taules es puguen netejar fàcilment. També resulta necessari proveir-ho de davantals de plàstic o de tela. Així com no podem oblidar un espai que permeta exposar les seues creacions. Resulta molt aconsellable que a través de les distintes experiències que oferim en ell, els anem oferint distintes obres d'artistes amb l'objecte d'oferir un treball ben fet, mai amb el sentit de copiar-ho però sí que per a crear un ambient artístic potenciador.
            Els materials que es poden utilitzar són: pintures de dits, temperes, ceres blanes, retoladors, masses de modelar, tapadores, motles de rebosteria, rotllets de cuina, pegaments, collages, papers de colors, tisores, punxons, culleres, tenidors, furgadents de cotó, fils, llanes, periòdics, esponges…


En aquesta web podeu trobar l'experiència d'un racó de plàstica per a primària molt ben treballat. Espere que vos servisca.


http://pequeferroviarios.blogspot.com.es/2016/03/rincon-de-plastica-modelamos-con-patron.html?spref=tw

No hay comentarios:

Publicar un comentario