miércoles, 16 de marzo de 2016

La dansa i el moviment com a recurs en l'educació musical


            La dansa és el movent del cos basat en un ritme i és una de les formes d'expressió més perfectes que ha tingut l'home. Integra en un mateix àmbit músic i moviment.
L'educació musical té entre els seus objectius contribuir al coneixement del xiquet sobre el seu propi cos i a desenvolupar les possibilitats d'expressió que este li permet.
L'educació musical pel moviment ajuda a alumnes i alumnes a expressar-se corporalment, a desinhibir-se, a augmentar progressivament les seues capacitats creatives i a desenvolupar la seua fantasia.

            La música no es percep només amb l'oïda, sinó amb tot el cos; l'aprenentatge de la música suposa la possibilitat de representar-se i interioritzar el moviment que ella tanca.

            Els gestos i moviments corporals oferixen un amplíssim camp de possibilitats.
No pretenem fer dels xiquets grans ballarins. La nostra tasca consistix a fer  comprendre els nostres alumnes que el seu cos és un important mig d'expressió i comunicació i facilitar-li mitjans i tècniques perquè puga aprofitar el més possible les seues possibilitats per al seu propi desenvolupament i realització.

            També en el cine trobem moltes pel·lícules en què el moviment, la dansa i el ball han cobrat protagonisme.
            Des dels seus inicis el cine ha recorregut a l'art de ballar per a expressar sentiments i bellesa, utilitzant ballarins com a estreles i a coreografies com a reclam del públic, arribant a convertir-se en un autèntic gènere.
  
            Tots recordem pel·lícules en blanc i negre on estils com el claqué eren la tendència general en moltes pel·lícules. Els musicals de Brodway també servirien com font d'inspiració al cine.
            En este sentit, el cine ha servit com a eia per a plasmar l'evolució del ball en el segle XX, quedant per a la posteritat autèntiques joies on les coreografies juguen un paper principal, com “West Side Story” (1961) o “Dirty Dàncing” (1987).
 

            Va haver-hi pel·lícules que a més van marcar època, com el film “Febra de dissabte nit” (1977). Aquesta pel·lícula reflexa la bogeria del moviment disc dels anys 70.

            El cine ens ha donat a conéixer danses tradicionals pertanyents a cultures que difícilment hagueren sigut conegudes en temps abans d'Internet. És el cas de pel·lícules com “Zorba el grec” (1964).

            D'altra banda, alguns films han plasmat la duresa i el sacrifici de la dansa professional. És el cas de “The Turning Point” (1977) el paper principal del qual va ser protagonitzat per Shirley MacLaine i que reflexa la profunditat el món del ballet clàssic. Esta pel·lícula va obtindre onze nominacions als Oscar.

            En la nostra aula, podem aprofitar els recursos cinematogràfics per a ensenyar continguts de moviment i dansa. Així, per exemple, cançons com “Cantant davall la pluja”, “Grease”, “Mamma Mia”.... ens poden servir d'inspiració per a realitzar senzilles coreografies utilitzant gestos i moviments amb els xiquets.

En aquest vídeo, per exemple, els alumnes poden ensenyar-se a ballar la cançó principal de la banda sonora de la “Pel·lícula Kung Fu Panda”


Ací veiem la coreografia ja muntada




No hay comentarios:

Publicar un comentario